בס"ד


מאמרים ועיונים
מס. סידורי:791

נספח לצואה ולהסכם ממון לפני הנישואין

תאריך: ג' תשרי תשנ"ז
מחבר המאמר:
הרב בן יעקב צבי יהודה

הקדמה

בח"ב סי' כד כתבתי נוסח של צואה התקפה ע"פ החוק וע"פ ההלכה. ושם בסי' מז כתבתי הצעה להסכם ממון לפני הנישואין, באופן שאין צריך לעשות קנין בין קידושין לנישואין. נתקלתי פעמים רבות באנשים שערכו צואה או הסכם ממון אצל עו"ד (או בעצמם), ולנוסח שכתבו לא היה כל תוקף ע"פ ההלכה. הם התעקשו לא לשנות מהנוסח שנכתב אצל העו"ד מחששות שונים שאין כאן המקום לפורטם. לאור זאת ניסחתי נספח לצואה ונספח להסכם ממון, באופן שלהסכם ולצואה יהיה תוקף ע"פ ההלכה. כמובן שיש לבדוק בהסכמים הנ"ל שלא יהיה בהם דברים הסותרים לנספח או להלכה.

 

נספח לצואה מחיים

בס"ד,   תשנ"

אני הח"מ _____________   ת.ז. ________ ערכתי צואה מחיים בתאריך ________, והואיל וברצוני שיהיה לצואה זו תוקף גם ע"פ דיני ישראל, הריני מצהיר ומקנה כדלהלן:

א.  הנספח דלהלן מהוה חלק בלתי נפרד מהצואה שערכתי בתאריך ____________.

ב.  את כל האמור בצואה הריני מקנה בשטר הצואה ונספחו במתנת בריא שתחול מהיום ושעה אחת קודם מיתתי, אם לא אחזור בי, כמתנה גלויה ומפורסמת, כל דבר ודבר לפי קנינו המועיל ביותר ובאופן המועיל ביותר, בהקנאה גמורה, לכל מוטב ומוטב כחלקו האמור בצואה.

ג.  על רכוש שאין הקנין נתפס בו, הנני מודה בהודאה גמורה שאני חייב לכ"א מהמוטבים דלעיל כפל סך השוה לחלקו ע"פ הצואה בנכסים שאין הקנין נתפס בהם. וקבלתי על כך אף בתורת התחייבות בקנין גמור אגב סודר, ושעבדתי נכסי לחוב זה מטלטלי אגב מקרקעי. חוב זה והתחייבות זו הותנו אף הם באם לא אחזור בי מצוואתי זו.

אולם בחוב זה ובהתחייבות זו הותנה שאם כ"א מהמוטבים יקבל את חלקו ע"פ האמור בצואה, הרי שיש בקבלת חלקו משום סילוק החוב וההתחייבות האמורה.

ד.  כל הדברים הנזכרים, נעשה בהם קנין המועיל ביותר ובאופן המועיל ביותר, וקבלתי על עצמי את סברת הפוסקים המקיימים שטר זה. וכל ספק בלשון השטר יהיה נידון לטובת המקבל וידו תהיה על העליונה.

ה.  זאת היא צואתי האחרונה, והיא מבטלת כל צואה קודמת שכתבתי, אם ישנה כזו. התנתי תנאי במתנה זו שאני יכול לחזור בי ממנה בכל עת שארצה. חזרה מצואה זו יכולה להיות אך ורק ע"י שטר צואה אחר, החתום בחתימת ידי ובעדים כשרים המעידים כי קבלתי בקנין, וכן שהייתי בדעה צלולה בזמן כתיבת הצואה החדשה.

            ולראיה וקנין באתי על החתום, היום       ____________________ .


נספח להסכם הממון

שבין ______________ (ת.ז. _________) - להלן צד א

לבין ____________ (ת.ז. _________) - להלן צד ב

 

הואיל והצדדים חפצים להנשא זל"ז, חתמו על הסכם ממון בתאריך ___________

והואיל וברצונם שלהסכם זה יהיה תוקף ע"פ ההלכה, הוסכם להוסיף להסכם הממון שבין הצדדים נספח כדי לתת תוקף הלכתי להסכם, כדלהלן:

א. המבוא לנספח והנספח מהוים חלק בלתי נפרד מהסכם הממון שנערך בין הצדדים ונחתם בתאריך _______________.

ב.  הצדדים קבלו על כל הסכם הממון בקנין סודר בבית דין חשוב, והכל נעשה בקנין המועיל ביותר ובאופן המועיל ביותר, הן ע"פ דין תורה והן ע"פ החוק.

ג.   היות ויש בהסכם הממון שערכו הצדדים הנ"ל זכויות שאינן ניתנות ע"פ ההלכה לסילוק או להקנאה אלא בתנאים מסוימים, ויבואו לערער שלא מולאו תנאים אלה, לפיכך:

1.  צד א מודה בהודאה גמורה שהוא חייב לצד ב או/ו ליורשי צד ב או/ו לכל מי שיהיה מוטב בצוואתה, סך כפול מערך הנכסים שהקנין לא תופס בהם, וקיבל על כך בקנין סודר אף בתורת התחייבות, ושיעבד נכסיו דקנאי ודאקני מעכשיו מטלטלי אגב מקרקעי.

2.  בחוב זה הותנה תנאי שיהיה ניתן לממש את החוב אך ורק אם צד א או מי מיורשיו יקבל זכויות בנכסים הנ"ל בניגוד להסכם או ללא הסכמת צד ב, בניגוד להסכם הממון שבין הצדדים.

3.  כמו-כן צד ב מודה בהודאה גמורה שהיא חייבת לצד א או/ו ליורשיו או/ו לכל מי שיהיה מוטב בצוואתו, סך כפול מערך הנכסים שאין הקנין נתפס בהם. וקבלה על-כך בקנין סודר אף בתורת התחייבות, ושעבדה נכסיה מטלטלי אגב מקרקעי.

4.  בחוב זה הותנה תנאי שיהיה ניתן לממש את החוב אך ורק אם צד ב או מי מיורשיו יקבל זכויות בנכסים הנ"ל בניגוד להסכם או ללא הסכמת צד א, בניגוד להסכם הממון שבין הצדדים.

ד.  על כל הנ"ל קבלו הצדדים בקנין סודר בבית דין חשוב וקבלו על עצמם סברת הפוסקים המקיימים שטר זה, ושכל ספק בלשון הההסכם או הנספח יהיה נידון לקיומו ולא לביטולו.

            ובזה באנו על החתום, היום       _________________

 

            ___________________     ___________________

 

            צד א                                      צד ב