הערה על פסק 13648 - פסיקה ע"פ אומדנא נגד המפורש בחוזה
הערה בנוגע לפסק מספר 13648
מאת הרב משה מאיר אבינר:
יישר כח על פסקי הדין המנומקים באופן בהיר,
בפסק הדין הרב מתיחס לשאלת סעיף הפיצוי במקרה של ביטול האירוע,
הרב דוחה סעיף זה אפילו אם הוא היה מתייחס במפורש לקורונה:
"גם אם ההסכם היה מתייחס לקורונה, ככל הנראה הצדדים היו מסכימים לאשר את החזרת המקדמה. שוחחתי עם מספר בעלי אולמות שציינו בפני, שהיום הם מציינים בהסכם שאם האירוע התבטל בגלל הקורונה - הם יחזירו את המקדמה. (ניתן עוד להוסיף, שזהו סוג של מנהג מדינה, שבקורונה מחזירים מקדמה, כי כעת מתברר שבעלי אולם מחזירים מקדמה)".
לא הבנתי כיצד ניתן לפטור מחיוב ע"פ האומדנא שהצדדים היו מסכימים, הרי הסעיף עליו חתמו מחייב והתובע לא מסכים למחול? וכן כיצד ניתן "המנהג" להחזיר כאשר ההסכם נחתם קודם המנהג? מנהג מחייב משום שההתקשרות נעשתה ע"פ המנהג, כגון אם המנהג שפועל עובד 8 שעות, ואדם שכר פועל בלא לדבר לכמה שעות עבודה שכר אותו. הפועל לא יוכל לומר שנשכר לפחות מ8 ובעל הבית לא יוכל להעבידו יותר כיוון שמסתמא ע"ד כן שכרו. אך אם המנהג נוצר לאחר ששכרו כיצד מנהג זה מחיייב?
תודה.